Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Mandelkubb

Kategori: Kakor

Igår gjorde jag en sats med mandelkubb på klassiskt recept. Det är ju så gott med mandelkubb, perfekt till kaffet!

Eftersom mandelkubb bakas med hjortronsalt så doftar det starkt när kakorna gräddas och det sticker lite i näsan när man tar ut plåten. Men den doften lägger sig och det luktar inte så när de har svalnat.

20 st mandelkubb
• 7 st bittermandlar
• 100 g rumsvarmt smör
• 1,5 dl socker
• 1 ägg
• 2 dl gräddfil
• 6 dl vetemjöl
• 2 tsk hjorthornssalt

• 2 dl pärlsocker

1. Riv bittermandeln fint.
2. Vispa smör och socker vitt och poröst.
3. Tillsätt ägg, gräddfil, bittermandel, hjorthornssalt och mjöl.
4. Forma smeten till en rulle och låt den vila i frysen ca 40-50min.
5. Skär den i bitar. Tillsätt lite mera mjöl om degen känns kladdig.
6. Forma dem till fyrkantiga bullar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
7. Strö på pärlsocker.
8. Grädda mitt i ugnen, 225grader i 10-15 minuter.
9. Låt svalna och servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: