Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Fredagspizza!

Kategori: Pizza, Pirog och Matpaj

Igår blev det hembakad pizza, mycket gott! Receptet jag använde hittade jag i ICAs tidning Buffé. Det här är en deg som man gör dagen innan och låter det jäsa i kylskåpet, eller så kan man göra den tidigt på morgonen samma dag.

Det är en god pizzadeg med tjock botten. Vill man ha tunn deg så delar man upp degen på två plåtar. 

4 portioner
• 15 g jäst
• 3 dl kallt vatten
• 2 tsk flytande honung
• 2 msk olivolja
• 1,5 tsk salt
• 6,5-7 dl vetemjöl

Dag 1
1. Smula jästen i en bunke. 
2. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta 5 min i maskin eller 10 min för hand.
3. Täck bunken med plastfolie och ställ i kylskåp och låt jäsa 12-24 timmar. 

Dag 2
1. Ta fram degen och kavla ut till en fyrkant så att den täcker en stor ugnsplåt.  
2. Lägg på valfri fyllning. 
3. Grädda mitt i ugnen, 250grader varmluftsugn, ca 15 min.
4. Servera!




Kommentarer

  • Malin säger:

    Aaah, fredagspizza :)

    Svar: Bästa hemma-pizzan jag har smakat!! :D
    Stephanie Eneroth

    2013-12-02 | 20:54:57

Kommentera inlägget här: