Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Kanelbullens dag, 4 oktober!

Kategori: Bullar

Glöm inte bort att det är Kanelbullens dag på fredag! Här är mitt bästa recept på gudomliga kanelbullar! 

Deg 40 st bullar:
• 50 g jäst, för söta degar 
• 3 dl mjölk
• 2 dl grädde
• 2 tsk malen kardemumma
• 1 dl strösocker
• 0,5 tsk salt
• 150 g smör, rumsvarmt
• 12 dl vetemjöl special
 
• 100g smör
• Kanel
• Strösocker
 
• 1 ägg
• Pärlsocker
 
 
1. Smula jästen i bunke och tillsätt lite av mjölken och grädden(kall) för att lösa upp jästen. Tillsätt sedan resten av vätskan.
2. Rör ner socker, kardemumma och salt.
3. Blanda i lite av mjölet och tillsätt sedan det mjuka smöret. 
4. Blanda i resten av mjölet, lite i taget. Använd gärna en sil. Arbeta degen i 10 min i maskin eller 15 min för hand.
5. Låt jäsa under bakduk i 50min.
6. Kavla ut degen på mjölat bord, utan att knåda degen. Bred på fyllningen.
7. Rulla ihop och dela i 40 bitar. 
8. Låt jäsa 30 min.
9. Vispa upp ett ägg och pensla bullarna och strö sedan över pärlsocker.
10. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, varmluft, i ca 8 min.
11. Servera!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: