Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Mjölkfria lussekatter

Kategori: Bullar

Idag har jag bakat med mina goa brorsdöttrar! Det blev mjölkfria lussekatter och pepparkakor. Degen för pepparkakorna var hälften av degen från när jag bakade pepparkakor i söndags.

De var så duktiga och det blev så gott!!

Dagens mjölkfria lussekatter:

40st stora lussekatter!
Deg
• 1g saffran(2 påsar)
• 50g jäst(för söta degar)
• 150g mjölkfritt margarin, rumsvarmt
• 5 dl havremjölk
• 2 dl havregrädde
• 1,5dl strösocker
• 0,5 tsk salt
• 1 ägg
• Ca 16 dl vetemjöl special
• Russin

Pensling
• 1 ägg

1. Smula jästen i bunken och tillsätt lite av mjölken för att lösa upp jästen. Tillsätt sedan resten av mjölken samt grädden. 
2. Rör ner socker, saffran, salt och ägg.
3. Tillsätt mjölet, lite i taget samt det rumsvarma smöret. Använd gärna en sil till mjölet. Arbeta degen i 10 min i maskin eller 15 min för hand.
4. Låt jäsa under bakduk i 50min.
5. Knåda degen endast lite lätt och dela i 40st bitar.
6. Rulla till önskad form och tryck i russin. 
7. Låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 225 grader, varmluft.
8. Pensla med uppvispat ägg.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 min.
10. Servera!

Småttingarna är fantastiska bagare!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: