Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Mjölkfri sockerkaka med choklad och hallon

Kategori: Kakor

Idag har jag passat brorsbarnen och vi har gjort en variant på sockerkaka. Eftersom vi har allergier mot mjölk i familjen så gjorde vi en mjölkfri sockerkaka med choklad och hallon.

1 sockerkaka
• 50g margarin
• 1 dl havremjölk
• 3 ägg
• 2 dl strösocker
• 1 tsk vaniljsocker
• 3,5 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 1 nypa salt
• 1dl hallon

• Smör och ströbröd till formen

• 100g soyabaserad creamcheese
• 0,5 dl kakao
• 2 tsk vaniljsocker
• 0,5 dl havremjölk

• Hallon
• Pärlsocker

1. Smält smöret och häll i mjölken, låt stå på svag värme.
2. Vispa ägg, vaniljsocker och strösocker poröst.
3. Häll i smörblandningen.
4. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och vänd sedan ner det i smeten.
5. Smörj och bröa en form med avtagbara kanter, ca 24cm i diameter.
6. Häll smeten i formen och fördela hallon över kakan.
7. Grädda mitt i ugnen, 175grader varmluftsugn, i ca 20-25 min.
8. Låt svalna helt.
9. Blanda samman alla ingredienser till chokladtoppingen och bred på kakan. Dekorera med hallon och pärlsocker.
10. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: