Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Äppelpaj

Kategori: Pajer

I onsdags hade vi kvällsföreläsning så jag gjorde en äppelpaj för att vi skulle orka med!!

1 äppelpaj
• 125g mjukt smör
• 1 dl vetemjöl
• 2 dl havregryn
• 0,75 dl rörsocker
• 4 st svenska trädgårds äpplen
• 100g mandelmassa 
• Kanel
• Havregryn att strö över

1. Tärna smöret och blanda med havregryn, mjöl och socker. När jag använder smör som ska vara rums-varmt och mjukt använder jag Milda Guld för det är så smidigt att arbeta med. 
2. Smöra en pajform. 
3. Skär äpplena i bitar och fyll på med äppelbitar så det täcker botten och strö över mandelmassa och kanel. 
4. Kavla ut smuldegen till ett täcke och lägg på över äpplena. 
5. Strö över havregryn och kanel. 
6. Grädda i 200 grader, varmluftsugn mitt i ugnen i 20min.
7. Servera med krämig vaniljsås!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: