Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Choklad!

Kategori: Kladdkaka

Nu är det rejäl storm ute och jag har stängt in mig, tänt brasa och myser i soffan. Vad passar då bättre än att bjuda på ett recept av en riktigt go chokladbakelse!

4 portioner
• 100g smör
• 70g mörk choklad, 86% kakaohalt
• 2 ägg
• 2,25 dl strösocker
• 2 dl vetemjöl
• 2 tsk vaniljsocker

• 1 dl grädde
• vaniljsocker
• riven choklad

1. Smält smöret och låt choklad smälta i det smälta smöret, låt svalna. 
2. Blanda ägg och strösocker, vispa ej!!
3. Sikta i vetemjöl och vaniljsocker och blanda. 
4. Blanda försiktigt i smör och choklad till en glansig och krämig smet.
5. Smörj portionsskålar. 
6. Grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 20min.
7. Låt svalna helt!
8. Vispa grädden med lite vaniljsocker och bred på kakorna och strö riven choklad över. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: