Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Rabarberpaj

Kategori: Pajer

 
Blev helt galet sugen på paj idag när jag var och handlade, men med tanke på att jag är lite skeptisk till frysta bär och jag tyckte det var lite avancerat att ställa sig och koka bären så här en måndagskväll, så blev det rabarberpaj med mandelmassa och vanilj!

Min rabarberpaj:
• 125g mjukt smör
• 2 dl vetemjöl
• 1 dl havregryn
• 0,5 dl strösocker
• 3-5st rabarber beroende på storlek(bitarna ska täcka bottnen)
• Potatismjöl att strö över
• 1 msk vaniljsocker
• 25 g mandelmassa

1. Tärna smöret och blanda med mjöl, havregryn och socker.
2. Smörj en pajform med smör och fyll botten med hälften av smuldegen.
3. Fyll på med bitar av rabarber och mandelmassa så det täcker botten och strö över potatismjöl och vaniljsocker.  
4. Häll över den sista smuldegen.
5. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i 20min.
6. Servera med vaniljsås!
 
 
(Ogräddad paj på bilden)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: