Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Frukt- och nötbröd

Kategori: Bröd

Idag har jag experimenterat lite med en brödlimpa, och så gott det blev! 👍 Det är så mycket bättre att göra sitt eget bröd, då vet man vad som stoppats i och man kan välja och blanda i oändlighet!

Den här gången blev det ett frukt- och nötbröd som doftar ljuvligt!

• 4,5 dl naturell yoghurt
• 1 dl brödsirap
• 1 dl lingonsylt
• 1 dl hasselnötter
• 1 dl tranbär
• 1 dl russin
• 1dl vetekross
• 1 dl rågkross
• 1 dl havregryn
• 2,5 dl grahamsmjöl
• 3 dl rågsikt
• 0,5 dl linfrö
• 0,5 dl solrosfrö
• 1,5 tsk salt
• 1,5 tsk bakpulver
• 1,5 tsk bikarbonat
• 1,5 tsk brödkryddor

Pumpakärnor

1. Blanda yoghurt, sirap och lingonsylt i en bunke.
2. Grovhacka hasselnötterna och rör i yoghurten.
3. Blanda i resten av ingredienserna och se till att det blandas ordentligt. Viktigt att bakpulver och bikarbonat är jämt fördelat i smeten!
4. Lägg bakplåtspapper i en avlång brödform och vik över kanterna.
5. Häll i smeten i formen och strö över pumpakärnor. Gör ett snitt rakt över brödet.
6. Grädda mitt i ugnen, 200grader i ca 45 min.
7. Låt svalna något. Ta sedan ur brödet och låt svalna på galler med en bakhandduk över.
8. Servera med gott pålägg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: