Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Fullkornsfrallor

Kategori: Bröd

Glömde lägga upp receptet på frallorna igår!
Jag ska säga ärligt att först när jag tog ur frallorna ut ugnen så kändes de inte klara, men det måste berott på att de var varma för sen när de vilat till sig så var de kanon!


Till 20 frallor:
• 50g jäst(blå)
• 6 dl mjölk (gärna 3%)
• 100g mjukt smör
• 14 dl vetemjöl special fullkorn
• 0,5 dl linfrö
• 0,5 dl solrosfrö
• 0,5 dl pumpakärnor
• 1,5 tsk salt


1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Rör ner 2dl av den kalla mjölken för att lösa jästen. Tillsätt sedan resten av mjölken.
3. Blanda mjöl, salt och frön i en annan skål.
4. Blanda i det rumsvarma smöret och mjölblandningen lite efter hand i degvätskan, ta bara så mycket mjöl att det precis släpper kanterna. Knåda i maskin ca 10min eller 15min för hand.
7. Ta upp på mjölat bakbord och dela i 20 bitar utan att knåda för mycket.
8. Rulla till runda bollar och lägg på bakplåtsklädd plåt.
9. Låt jästa i kylskåp över natten. Täck med bakhandduk.
10. På morgonen: Sätt på ugnen och låt frallorna stå i rumstemperatur tills ugnen är tillräckligt varm.
11. Grädda mitt i ugnen, 200 grader i 15-20min eller tills frallorna är gyllenbruna.
12. Låt svalna och servera sedan!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: