Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Batman-tårta

Kategori: Tårtor

Äntligen, äntligen efter 32 år får jag min Batman-tårta, sa bror min när jag kom och den var väldigt omtyckt. Det var skönt, jag är alltid så nervös över om tårtan ska bli omtyckt! Jag var själv väldigt nöjd, men man vet aldrig vad andra ska tycka. Han fick även den senaste Batman filmen, så ja, Batman var temat idag. Tårtan innehöll en lakritsfluff och citronkräm, underbar kombination.
 
Lager 1
Lakritsfluff
• 3 dl grädde
• 180 g saltlakrits
 
Dag 1
1. Värm grädde (får INTE koka)
2. Låt saltlakrits godisarna smälta i grädden. Lättast är om man klipper godisarna i småbitar.
3. Låt svalna helt i kylskåp, gärna under natten.
 
Dag 2
Vispa upp grädden till ett fluff och dekorera tårtan.
 
Lager 2
Citronkräm
• 4 äggulor
• 3 msk socker
• 1,5 msk potatismjöl
• 3,75 dl mjölk
• 1 nypa salt
• 0,5 msk vaniljsocker
• 1,5 msk smör
• Skal från en citron
• 1 tsk citronsaft
 
1. Vispa samman alla ingredienser i en kastrull.
2. Värm upp på svag värme.
3. Låt sjuda (den får INTE koka) tills önskad tjocklek är uppnådd.
4. Tag av från värmen och låt svalna helt i kylskåp, det tar några timmar, gärna under natten.
5. Bred på tårtan.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: