Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Frö-knäcke

Kategori: Bröd

Fulla, långa dagar med skolarbete, så det hinns inte med så mycket bakande. Däremot har ni här ett recept på knäckebröd med mycket frön som jag gjorde för rätt längesen. Borde göra mer knäckebröd, det är ju så enkelt att göra och så gott! Det här knäckebrödet passar bra som tillbehör till maten tycker jag.

1 plåt
• 1 dl vetemjöl
• 1 dl rågmjöl
• 0,5 dl solrosfrön
• 0,5 dl pumpakärnor
• 0,5 dl sesamfrö
• 0,5 dl linfrö
• 0,5 tsk salt
• 0,25 dl rapsolja
• 2 dl kokande vatten
• Flingsalt

1. Blanda alla ingredienser och häll över kokande vatten. Bred ut mellan två bakplåtspapper (ta bort det översta bakplåtspappret innan gräddning), sporra till lagom bitar, så det blir lättare att dela jämna bitar när brödet gräddats.
2. Grädda mitt i ugnen, 150 grader i ca 60 min. Knäckebrödet ska vara riktigt hårt när det är klart.
3. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: