Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Saftigt Rågbröd

Kategori: Bröd

Helgen har varit jättemysig med djur, skog och massa frisk luft i det fina vädret! Jag har tidigare skrivit om att tid är så viktigt när man bakar, det är det verkligen! Jag säger hela tiden till min mamma att hon måste sluta vara stressad när hon bakar, för då blir inte resultatet bra! Den här gången gjorde jag samma fel som jag säger till henne att sluta med..
Jag skulle bara baka ett bröd lite snabbt innan kvällsmaten och stressade. Det behöver inte ta lång tid att baka, men det går inte stressa! Så bikarbonatet blev inte tillräckligt blandat och brödet reste sig något ojämnt, inte stressa! Säger som på Pågen; Baka med kärlek! Här har ni i alla fall receptet på mitt rågbröd med havre och tranbär!

1 limpa
• 1,5 dl fiberhavregryn
• 4 dl rågsikt
• 1,5 dl rågflingor
• 3 tsk bikarbonat
• 1 dl linfrö
• 1 dl solrosfrön
• 1 dl tranbär
• 1,5 dl brödsirap
• 5 dl filmjölk

1. Blanda alla torra ingredienser väl.
2. Tillsätt brödsirap och filmjölk.
3. Häll den lösa smeten i en bröd form med bakplåtspapper.
4. Grädda i nedre delen av ugnen, 225 grader i ca 45 min.
5. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: