Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Semlor

Kategori: Bullar

Härliga semlor! Finns det godare fika än semlor i dessa tider?! Det är en underbar bakelse som riktigt smälter i munnen. När jag var liten, så ville jag varje år vara med i en semletävling på ett café i Växjö, där det självklart gick ut på att äta så många semlor som möjligt på en utsatt tid. När jag äntligen var på väg att anmäla mig, så var jag för liten. Jag som var säker på att vinna, nu kan jag inte äta lika många semlor, men gud så gott det är!

Smakupplevelsen beror mycket på hur bra vetebullen är, viktigt med en saftig, mjuk bulle med smak av kardemumma. Här är mina semlor och hemmagjorda mandelmassa:

18 st bullar, grundrecept:
• 50 g jäst, för söta degar
• 3 dl mjölk
• 2 dl grädde
• 2 tsk malen kardemumma
• 1 dl strösocker
• 0,5 tsk salt
• 150 g smör, rumsvarmt
• 12 dl vetemjöl special

Mandelmassa, 200g:
• 1,5 dl mandlar
• 0,75 dl strösocker
• 0,75 dl florsocker
• 1,5 tsk vatten
• 1,5 tsk mjölk

• En skvätt mjölk
• Grädde
• En nypa strösocker
• Florsocker

1. Smula jästen i bunke och tillsätt lite av mjölken och grädden(kall) för att lösa upp jästen. Tillsätt sedan resten av vätskan.
2. Rör ner socker, kardemumma och salt.
3. Blanda i lite av mjölet och tillsätt sedan det mjuka smöret.
4. Blanda i resten av mjölet, lite i taget. Använd gärna en sil. Arbeta degen i 10 min i maskin eller 15 min för hand.
5. Låt jäsa under bakduk i 50min.
6. Kavla ut degen på mjölat bord, utan att knåda degen och dela i 18 delar och rulla till bollar.
9. Låt jäsa 30 min.
10. Vispa upp ett ägg och pensla bullarna.
11. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, varmluft, i ca 8 min.

1. Skålla mandlarna och låt svalna helt(eller köp färdigskållade).
2. Mal mandlarna i en mandelkvarn.
3. Blanda ordentligt med strösocker och florsocker.
4. Rör sedan ner vatten och mjölk till en jämn smet.
5. Plasta in och rulla till en "korv". Låt vila i kylskåpet någon timma.
6. Gröp ut bullarna och blanda innankråmet med mandelmassan.
7. Tillsätt lite mjölk, mängd beror på vilken konsistens du vill ha på mandelmassan.
8. Fyll hålet med mandelmassa.
9. Vispa grädden med en nya strösocker, spritsa grädden på bullens botten.
10. Lägg på locket och toppa med florsocker.
11. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: