Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Tekakor

Kategori: Bröd

Jag tycker det är väldigt gott med nybakat bröd till frukost(eller när som egentligen!), fryser man in brödet direkt och sedan tinar upp och värmer direkt så behåller man goda nygräddade smaken!

Tekakorna jag gjort är gjorda med inspiration från Leila Lindholm, bara några ändringar för jag hade inte allt!

20 stycken
• 10 dl mjölk
• 8 dl fiberhavregryn
• 1 msk salt
• 2 msk ljus sirap
• 250 g smör
• 50 g färsk jäst
• 16-17 dl vetemjöl

1. Värm mjölken till ca 50 grader. Häll i havregryn, salt och sirap och låt stå och svälla i 20 minuter.
2. Smält under tiden smöret och rör ner i grynblandningen när de 20 minuterna har gått.
3. Smula ner jästen och rör om ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg. Knåda i maskin 10 min eller 15 min för hand.
4. Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min.
5. Ta upp degen på ett mjölat bakbord utan att knåda för mycket, dela den i tio bitar och kavla ut till runda kakor ca 1 cm tjocka.
6. Nagga dem med gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter.
7. Grädda i mitt i ugnen, 225 grader i ca 10 minuter.
8. Servera med ost och marmelad och en kopp te!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: