Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Vaniljbullar

Kategori: Bullar

Fredag, ljuva fredag! Idag har jag skrivit tenta i Mikroekonomi, alltid svårt att veta hur det har gått men det kändes väldigt bra! Nu är det bara att vänta på resultatet. Så det är därför det varit väldigt dålig uppdatering här den här veckan, hoppas ni förstår! Tenta-veckan är en speciell vecka, man går in i en slags bubbla och allt annat än ens böcker stängs ute.

Här har ni receptet på förra helgens vaniljbullar, jag kan garantera att de smakar som en dröm, de är helt underbart goda!

Vaniljkräm
• 7 äggulor
• 4 msk socker
• 2 msk potatismjöl
• 5 dl mjölk
• 2 msk smör
• 0,5 tsk salt
• 2msk vaniljsocker

1. Vispa samman alla ingredienser i en kastrull.
2. Värm upp på svag värme.
3. Låt sjuda (den får INTE koka) tills önskad tjocklek är uppnådd.
4. Tag av från värmen och låt svalna helt i kylskåp, det tar några timmar, gärna under natten.

Deg 40 st bullar:
• 50 g jäst, för söta degar
• 3 dl mjölk
• 2 dl grädde
• 2 tsk malen kardemumma
• 1 dl strösocker
• 0,5 tsk salt
• 150 g smör, rumsvarmt
• 12 dl vetemjöl special

• Ljus sirap
• Vatten
• Strösocker

1. Smula jästen i bunke och tillsätt lite av mjölken och grädden(kall) för att lösa upp jästen. Tillsätt sedan resten av vätskan.
2. Rör ner socker, kardemumma och salt.
3. Blanda i lite av mjölet och tillsätt sedan det mjuka smöret.
4. Blanda i resten av mjölet, lite i taget. Använd gärna en sil. Arbeta degen i 10 min i maskin eller 15 min för hand.
5. Låt jäsa under bakduk i 50min.
6. Kavla ut degen på mjölat bord, utan att knåda degen och dela i 40 delar och rulla till bollar.
9. Låt jäsa 30 min.
10. Häll upp vaniljkrämen i en sprits och tryck ner spritsen i bullarna och fyll med kräm.
11. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, varmluft, i ca 8 min.
12. Blanda sirap med lite vatten så det blir rinnande. Pensla på bullarna innan de svalnar och strö sedan över strösocker.
13. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: