Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Förträffligt Fluffiga Frallor

Kategori: Bröd

Tänkte baka lite goda frallor ikväll. Supergoda till frukost eller förmiddagsfikat, eller när som egentligen. Ljusa fluffiga frallor som inte går annat än älska! Perfekt start på dagen innan julen åker ut i ett städryck! :) Använd vetemjöl special, med extra jäskraft, det ger ett bättre resultat. Tänk bara på att det mjölet behöver arbetas och knådas längre än vanligt vetemjöl!

Till 16 frallor:
• 50g jäst(blå)
• 6dl mjölk (gärna 3%)
• 125g mjukt smör
• Ca 15dl vetemjöl special
• 1,5tsk salt
• 1tsk bakpulver

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Rör ner 2dl av den kalla mjölken för att lösa jästen. Tillsätt sedan resten av mjölken.
3. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en annan skål.
4. Blanda i det rumsvarma smöret och mjölblandningen lite efter hand i degvätskan, ta bara så mycket mjöl att det precis släpper kanterna. Knåda i maskin ca 10min eller 15min för hand.
5. Låt jäsa i 45 min.
6. Ta upp på mjölat bakbord och dela i 16 bitar utan att knåda för mycket.
7. Rulla till runda bollar.
8. Låt jästa i 30min.
9. Pensla med ägg och strö vallmofrön över.
10. Grädda mitt i ugnen, 200 grader i 12-15 min eller tills frallorna är gyllenbruna.
11. Servera med gott pålägg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: