Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Svärmors Lingonlimpa

Kategori: Bröd

Jag har varit lite ledig från skolan i två dagar, väl behövligt! Skulle väl kunna kalla det mitt jullov, eftersom jag inte haft något. Men nu fick jag i alla fall två dagar och på måndag börjar vårterminen, ska bli spännande. Härligt att vi går mot ljusare tider, kan inte annat än längta till sommar, saft och bullar!

Jag har under dessa dagar hunnit med mycket som behövdes göra och idag har jag bakat bröd, ett recept jag fått av min sambos mamma, ett grovt bröd som ändå är väldigt mjukt och saftigt, absoluta favorit brödet!! Alla borde baka allt sitt eget bröd, det är ju så enkelt och så mycket godare!

1 limpa
• 1,5 dl fiberhavregryn
• 4 dl grahamsmjöl
• 1,5 dl rågflingor
• 3 tsk bikarbonat
• 1 dl linfrö
• 1 dl lingonsylt
• 1,5 dl brödsirap
• 5 dl filmjölk

1. Blanda alla torra ingredienser väl.
2. Tillsätt lingonsylt, brödsirap och filmjölk.
3. Häll den lösa smeten i en bröd form med bakplåtspapper.
4. Grädda i nedre delen av ugnen, 225 grader i ca 50-60 min.
5. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: