Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Paj med rabarber och röda vinbär

Kategori: Pajer

Igår hade vi middag hemma och vi bjöd på en magisk tre rätters. Egen-fiskade kräftor till förrätt, grillad älgfilé med sås och färskpotatis till huvudrätt och som efterrätt blev det paj med rabarber och vinbär som serverades med gräddglass.

Min rabarberpaj:
• 125g mjukt smör
• 2 dl vetemjöl
• 2 dl havregryn
• 1 vaniljstång
• 0,5 dl strösocker
• 2 tsk vaniljsocker
• 3-4st rabarber beroende på storlek
• 3 dl vinbär(bitarna av rabarber och vinbär ska täcka bottnen)
• Potatismjöl att strö över

1. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
2. Tärna smöret och blanda med vaniljfrön, mjöl, havregryn och socker.
3. Smörj en pajform med smör och fyll botten med bitar av rabarber och vinbär så det täcker botten och strö över vaniljsocker och potatismjöl.
4. Toppa med smuldegen.
5. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i ca 25min.
7. Servera med vaniljglass!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: