Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Kladdkaka med choklad

Kategori: Kladdkaka

Igår var det tjejkväll och eftersom vi alla har många minnen med kladdkakor i dess olika former, var jag tvungen att baka kladdkaka!

Min absoluta favorit är med mörk choklad i, det ökar intensiteten och kladdkakan får en fastare konsistens, men fortfarande perfekt kladdighet!

Här får ni ta del av min kladdkaka med mörk choklad:

• 150g smör
• 100g mörk choklad, 86% kakaohalt
• 3 ägg
• 3,5 dl strösocker
• 2,5 dl vetemjöl
• 3 tsk vaniljsocker

• 2 dl grädde
• En gnutta vaniljsocker
• Jordgubbar

1. Smält smöret och låt choklad smälta i det smälta smöret, låt svalna.
2. Blanda ägg och strösocker, vispa ej!!
3. Sikta i vetemjöl och vaniljsocker och blanda.
4. Blanda försiktigt i smör och choklad till en glansig och krämig smet.
5. Smöra en form med löstagbara kanter, ca 24cm i diameter.
6. Grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 25-30min.
7. Låt svalna helt!
8. Vispa grädden och vaniljsocker och bred på kladdkakan
9. Servera med jordgubbar!

(Glömde ta kort på hela kladdkakan så här är bara en bit..)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: