Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Marängbakelse

Kategori: Tårtor

Idag är det min födelsedag och den firas tillsammans med min fina sambo! Till oss har jag idag gjort marängbakelse med jordgubbsgrädde, mums! Till helgen blir det släktkalas och då blir det en större tårta. Vad det ska vara för smak och utseende får jag klura lite till på! Recept på mina enkla marängbakelse finner ni här:

2 st marängbakelser
• 2 äggvitor
• 1 dl strösocker
• 80g hasselnötter

• 2 dl grädde
• 1 tsk vaniljsocker
• 1 dl jordgubbar+till dekoration

1. Vispa äggvitor till ett hårt skum.
2. Mal hasselnötterna fint och blanda med strösocker i en separat skål.
3. Vänd försiktigt ner nötblandnigen i äggvite-skummet.
4. Rita fyra runda ringar, 10cm i diameter, på ett bakplåtspapper.
5. Fördela smeten i ringarna.
6. Grädda mitt i ugnen, 150 grader, i ca 20 min.
7. Lossa direkt och låt svalna helt på galler!
8. Vispa grädde och vaniljsocker.
9. Mixa jordgubbarna och vänd försiktigt ner i grädden.
10. Spritsa ut grädden först på ena marängbottnen, lägg på den andra och spritsa på resten.
11. Dekorera med jordgubbar
12. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: