Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Rabarberpaj med jordgubbar och vit choklad

Kategori: Pajer

Vi har fått rabarber av min sambos mamma så idag blev det söndagsfika med rabarberpaj. I pajen hade jag även svenska jordgubbar och vit choklad, en väldigt god kombination! Pajen serveras idag med gammaldags vaniljsås.


Min rabarberpaj:
• 125g mjukt smör
• 2 dl vetemjöl
• 1 dl havregryn
• 0,5 dl strösocker
• 3-4st rabarber beroende på storlek
• 3 dl jordgubbar(bitarna av rabarber och jordgubbar ska täcka bottnen)
• Potatismjöl att strö över
• 70g vit choklad

1. Tärna smöret och blanda med mjöl, havregryn och socker.
2. Smörj en pajform med smör och fyll botten med hälften av smuldegen.
3. Fyll på med bitar av rabarber och jordgubbar så det täcker botten och strö över potatismjöl.
4. Grovhacka chokladen och strö över pajen.
5. Häll över den sista smuldegen.
6. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i 20min.
7. Servera med vaniljsås!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: