Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Tårta dag 2

Kategori: Tårtor

Så var det dag 2! Dagen innan tårtan ska ätas så lägger jag ihop tårtan. Hur jag gör det beror lite på vilken form jag vill att tårtan ska ha! Vill jag ha den rak och cylinderformad så lägger jag direkt den delen som ska vara botten längst ner sen första krämen, på med nästa botten osv.. 
 
Den här gången var jag ute efter en lite kupad topp så därför använde jag mig en djup tallrik för att få formen jag var ute efter. Vill man ha en hög rund form, för till exempel en fotbollstårta eller kjolen till en Barbietårta, så använder jag mig av en djupare skål. 
 
Lägga ihop tårtan:
1. Dela tårtbotten i tre delar. 
2. Välj en tallrik eller skål som passar för den önskade formen.
3. Lägg plastfolie i tallrikens insida och se till att den ligger tätt mot kanterna. 
4. Lägg den botten som du vill ska vara högst upp på tårta längst ner i tallriken. 
5. Lägg på krämen som du vill ha överst. 
6. Lägg på mittenbotten. 
7. Lägg på krämen som du vill ha längst ner. 
8. Lägg på sista botten(den som blir botten för själva tårtan). 
9. Vik över den överflödiga plastfolien över kakan och lägg på extra om den inte täcks helt.
10. Ställ in tallriken i kylskåpet över natten(Tallriken ska stå som vanligt, tårtan vilar alltså upp och ner i kylskåpet över natten.
 
 
 
Hallonen som jag kokade igår skulle vara till hallon-grädde så idag har jag vispat grädde och försiktigt blandat med hallonen. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: