Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Äppelpaj

Kategori: Pajer

Har varit barnvakt till brorsans barn inatt och glömde mina nycklar så visiten blev lite längre än planerat och jag gjorde en äppelpaj till efterrätt!

Dagens recept på paj
• 125g mjukt smör
• 1,5 dl vetemjöl
• 1,5 dl havregryn
• 1dl strösocker
• 2-3 st skurna äpplen
• Kanel och socker
• Havregryn att strö över

1. Tärna smöret och blanda med mjöl och socker. När jag använder smör som ska vara rums-varmt och mjukt använder jag Milda Guld för det är så smidigt att arbeta med.
2. Smörj en pajform med smör och fyll botten med hälften av smuldegen.
3. Fyll på med äppelbitar så det täcker botten och strö över socker och kanel.
4. Häll över den sista smuldegen och lite extra havregryn.
5. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i 20min.
6. Servera med krämig vaniljsås!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: