Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Limeglasstårta med browniebotten

Kategori: Tårtor

Igår lurade jag och några i klassen hem en tjej till mig. Hon fyller år på söndag så jag gjorde en glasstårta med browniebottnar, ljuvligt gott. Smaken från lime och hallon gjorde den väldigt fräsch trots chokladen. Tårtan var uppskattad av alla och det blir definitivt något jag kommer göra om. Det var första gången jag gjorde egen glass så nästa gång kanske jag varierar mig i receptet något. Recept på den här glasstårtan tog jag från Allt om Mat.

Browniebotten
• 175 g smör
• 200 g mörk choklad, hackad
• 3 st ägg
• 3 dl strösocker
• 3 dl vetemjöl
• 1 msk kakao
• 1 tsk vaniljsocker

Glass
• 1 st vaniljstång
• 6 st äggula
• 3 dl florsocker
• 4 dl vispgrädde
• 2 st lime, rivet skal och saft

Hallonrippel
• 100 g frysta hallon, tinade
• 1 msk florsocker
• 1 msk vatten

1. Browniebotten: Sätt ugnen på 175°. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull och dra den av värmen. Lägg i chokladen och låt den smälta. Vispa under tiden ägg och socker luftigt. Rör i smörchokladen och de torra ingredienserna. Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 30 min. Låt svalna helt.
2. Glass: Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa äggulorna med vaniljfrön och florsocker vitt och luftigt. Vispa grädden. Vänd ner äggvispet, rivet skal och saft av lime i grädden.
3. Hallonrippel: Mixa hallonen med florsocker och vatten.
4. Lossa browniebottnen från formen och dela den till 2 bottnar. Lägg tillbaka den ena bottnen i formen. Häll i hälften av glassmeten och ”rippla” med snabba rörelser i hälften av hallonmixet med en tesked. Lägg på den andra bottnen, häll på resten av glassmeten. Rippla på resten av hallonmixet i ett vackert mönster. Frys i minst 8 timmar, gärna över natten.
5. Servering: Låt glasstårtan tina långsamt i kylen ca 1 timme före servering.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: