Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Pineapple cupcakes

Kategori: Muffins, Cupcakes

Idag är det Chokladbollens dag, trots det har jag bakat cupcakes! Min brors döttrar har varit här idag och dom ville baka muffins, så det fick bli det istället. De var väldigt duktiga och tyckte det var roligt. Äldsta tjejen ville baka muffins till sitt kalas, så då blir det nog att jag hjälper till.

Eftersom jag hade fruktkött kvar från ananas-drycken igår, så blev det ananas cupcakes idag och här är receptet:

12 st cupcakes
• 100g smör
• 2 ägg
• 2 dl strösocker
• 3 dl vetemjöl
• 2 tsk bakpulver
• 2 tsk vaniljsocker
• Fruktkött från 1 ananas(gör gärna juice av saften!)

• 25g rumsvarmt
• 50g Cream Cheese
• 2,5 dl florsocker

1. Smält smöret.
2. Vispa ägg och socker poröst.
3. Blanda alla torra ingredienser.
4. Tillsätt de torra ingredienserna(gärna genom sil) varvat med smöret och ananasen.
5. Fyll muffinsformarna till 3/4. Ställ formarna i en muffins-plåt-form för bästa resultat
6. Grädda mitt i ugnen 200 grader ca 12-15 min.
7. Låt svalna på galler.
8. Vispa smör och Cream Cheese krämigt.
9. Vispa hastigt i florsocker.
10. Färga gärna glasyren, jag använde gul hushållsfärg för den gula färgen och blåbär för den lila.
11. Bred på glasyren på muffinsarna och dekorera med tex strössel eller socker-pärlor.
12. Servera!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: