Jag Bakar Du Smakar

Välkommen till min blogg om bakning! Bakar allt ifrån grovt bröd till onyttiga och underbara tårtor!

Doftande frö-frallor

Kategori: Bröd

Idag har vi firat morfar lite som fyller år nu i maj så det har varit familjefirande i Halmstad idag. Det skulle vara lite förmiddags fika hos oss, så jag var uppe i morse och satte i gång bakmaskinen. Jag får snart sätta upp en skylt med "Rotorps Bageri" på huset!

Fortsatte på gårdagens bröd-tema och gjorde frallor, nybakade frallor var uppskattat och dom gick åt snabbt!

16 st frallor
• 50g jäst(blå)
• 3dl mjölk
• 3 dl filmjölk
• 125g mjukt smör
• 7 dl vetemjöl special
• 7 dl rågsikt
• 1,5 tsk salt
• 1 dl solrosfrön
• 2 msk brödsirap
• 1 msk brödkryddor

• 1 ägg
• Krossade pumpakärnor

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Rör ner 2dl av den kalla mjölken för att lösa jästen. Tillsätt sedan resten av mjölken samt filmjölk och brödsirap.
3. Blanda vetemjöl, rågsikt, salt, solrosfrön och brödkryddor i en annan skål.
4. Blanda i det rumsvarma smöret och mjölblandningen lite efter hand i degvätskan, ta bara så mycket mjöl att det precis släpper kanterna. Knåda i maskin ca 10min eller 15min för hand.
5. Låt jäsa i 45 min.
6. Ta upp på mjölat bakbord och dela i 16 bitar utan att knåda för mycket.
7. Rulla till runda bollar och lägg på bakplåtsklädd ungsplåt.
8. Låt jästa i 30min.
9. Pensla med ägg och strö på krossade pumpakärnor.
10. Grädda mitt i ugnen, 200 grader varmluft i 12-15 min eller tills frallorna är gyllenbruna.
11. Servera med gott pålägg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: